“Wat zijn dat nu eigenlijk: Funnels. Kun je dat eten?”

De meeste bedrijven hebben geen conversie probleem maar een Funnel probleem …

Hoe Elke Funnel Mensen er toe Verleidt te Kopen Zonder Dat Jij Hoeft te Verkopen …

Een trechter is het verkoopproces waar jij jouw potentiële klanten doorheen leidt om te leren over jezelf, je bedrijf en/of jouw product (en) en uiteindelijk te beslissen of ze al dan niet instemmen op wat jij aanbiedt. Funnels zijn een krachtig instrument om jouw doelstellingen te bereiken, zoals

  • Het kopen van jouw producten;
  •  Aanmelden voor een nieuwsbrief;
  •  Deelname aan een lidmaatschapssite;
  •  Het bijwonen van jouw aankomende webinar;
  •  Etc.

Een sales funnel is een proces waarin leads in een ‘trechter’ komen waarin ze worden aangespoord om een bepaald product te kopen. Door een sales funnel te optimaliseren kun je als product eigenaar het maximale uit je leads halen, en je leads ook de meest aangename ervaring aanbieden.

Wat is een funnel?

Je wilt ongetwijfeld dat bezoekers op jouw website bepaalde acties ondernemen. Misschien wil je dat ze een aankoop doen, zich aanmelden of een formulier invullen.  Als iemand iets doet wat je wilt dat hij of zij doet, dan is het een conversie.
De bezoeker verandert van browsen naar het nemen van de actie die je wilt dat ze ondernemen. Een trechter is de set stappen die een bezoeker moet doorlopen voordat hij de conversie kan bereiken.
Denk aan een webwinkel-aankooptrechter. Er zijn een paar stappen die een bezoeker moet doorlopen voordat hij een product kan kopen. Hier is hoe het eruit ziet:
  •  Ze moeten de website bezoeken
  •  Zij moeten een product bekijken
  •  Zij moeten een product aan de kar toevoegen
  •  Zij moeten afrekenen
Tussen elk van deze stappen zijn er extra stappen/acties mogelijk, maar die spelen geen rol in de inkooptrechter.
Een bezoeker kan bijvoorbeeld de pagina Over Ons, de Contact pagina en de Vacature pagina bekijken, maar we hoeven deze niet te meten in de trechter omdat het geen noodzakelijke stappen zijn.
Waarom wordt de set stappen naar conversie een “trechter” genoemd? Want aan het begin van het proces zijn er veel mensen die de eerste stap zetten.
Als de mensen dan verdergaan en de volgende stappen zetten, vallen sommige mensen weg, en de grootte van de menigte wordt kleiner of kleiner.
De top van de trechter is waar iedereen naar binnen gaat (bezoek van je landingspagina). Alleen de meest geïnteresseerde kopers zullen verder naar beneden gaan.
Dus als je mensen horen zeggen: “verbreed de trechter,” weet je nu wat ze bedoelen.
Ze willen een groter nettoresultaat bereiken door te adverteren naar een nieuw publiek, hun naamsbekendheid te vergroten, inkomende marketing toe te voegen, enz. om meer mensen naar hun website en specifieke landingspagina te brengen en zo hun trechter te verbreden.
Hoe meer mensen er in een trechter zitten, hoe breder het is.
Je bent niet beperkt tot het strikt gebruiken van jouw trechter voor inschrijving en/of een aankoop. Je kunt trechters over je website plaatsen om te zien hoe bezoekers zich door een specifiek website-proces bewegen.
Het kan zijn dat je de nieuwsbrief wilt volgen (aanmeldingsformulier, nieuwsbrief bekijken > Inzenden formulier > E-mail bevestigen) of een eenvoudige paginaconversie (weergave van een aanmeldpagina > Inschrijven, inzenden). Ontdek wat jouw doelen zijn en wat je wilt dat bezoekers doen op jouw site, en je kunt er een trechter voor maken.
Als je eenmaal over de gegevens beschikt, kun je zien waar het stokt en jouw trechter optimaliseren.
Laten we daar eens wat dieper op in gaan.
Ben je serieus geinteresseerd en wil je meer weten? Neem de proef op de som; start nu gratis jouw eigen 14-dagen proef.

 
Nieuwsgierig geworden naar ClickFunnels?Ja, klik hier ...
 
 

Waarom funnels voordelig zijn
Met een funnel-rapport kun je zien waar je klanten verliest.
Laten we een gemiddelde SaaS business als voorbeeld nemen. Hier is hoe een trechter er eventueel kan uitzien:
  •  Website bezoek
  •  Aanmelden voor een proef
  •  Gebruikt product
  •  Opgewaardeerd naar betalen

Moeten mensen het product gebruiken voordat ze betalen? Dat is niet zo, maar het is een goed idee om het te monitoren, zodat je kunt zien of het een obstakel is voor hen.

Een funnel in het echte leven
Laten we eens kijken naar het funnelproces van een winkel en dezelfde stappen zien in een e-commerce winkel.:
SalesFunnel winkelwinkel:
De klant loopt de winkel in;
Klant kiest het product en zet het in de winkelwagen;
Klant wandelt naar kassa;
Klant voltooit aankoop met winkelbediende.
E-commerce Funnel:
De klant bezoekt de webshop;
Klant bekijkt een productpagina en voegt het toe aan de winkelwagen;
De klant gaat naar de winkelwagen;
Het afrekenen van de klant eindigt het afrekenproces.
Ben je serieus geinteresseerd en wil je meer weten? Neem de proef op de som; start nu gratis jouw eigen 14-dagen proef.

 
Nieuwsgierig geworden naar ClickFunnels?Ja, klik hier ...